تریدمیل و...

با توجه به اینکه فقر حرکتی در کشورمان رایج است و مردم خیلی اهل ورزش نیستند ، دستگاه‌هایی مثل ترد میل ، دوچرخه ثابت یا برخی دستگاه‌ها برای تقویت عضلات شکمی در نوع خود دستگاه های بدی نیستند و می توانند ، مفید باشند. اما ممکن است این دستگاه‌ها به خودی خود خیلی کیفیت بالایی نداشته باشند به عنوان مثال ممکن است تردمیل‌هایی که ارزان قیمت هستند ،تسمه آنها که می چرخد و فرد بر روی آن راه می‌رود استاندارد نباشد و فرد دچار زانو درد یا کمر درد شود. بنابراین تمام این وسایل بایداستاندارد باشند از برندهای استفاده کنند که استاندارد باشند چرا که ضرر برندهای غیر استاندارد از فایده آن بیشتر است.


حال سوال این است چگونه می‌توان به استاندارد بودن دستگاه پی‌برد؟ برای پی بردن به این موضوع می‌توان از یک کارشناس مشورت گرفت و اگر فرد به منابع اطلاعات دسترسی دارد یا کاتالوگ آن دستگاه ها را مطالعه کند، می تواند به شناخت خوبی برسد و برندهای امتحان پس داده را بشناسد. البته رسیدن به این موضوع به تجربه افرادی که در ورزش کار کرده‌اند مهم است به عنوان مثال فردی که 10 سال یا هر مدت از یک مارک مشخص استفاده کرده باشد ، می داند آن مارک خوب است یا بد. در این میان کارشناسان و مربیان ورزشی که با این دستگاه‌ها سرو کار دارند می تواند مشاوران خوبی باشند. البته نکته دیگری هم که هست میزان هزینه‌ای است که یک خانواده می‌خواهد برای این دستگاه ها بپردازد، اگر از من بپرسند قرار است یک وسیله ارزان قیمتی بخرند که ضرر هم داشته باشد ، بهتر است آن را نخرد چرا که ممکن است آسیب به دنبال داشته باشد.


چگونگی استفاده از این دستگاه ها؟
درباره چگونگی استفاده از این دستگاه ها می توان افراد را به دو دسته عمده تقسیم کرد؛ نخست افراد سالم و دوم افرادی که بیماری های مثل آرتروز ، پوکی استخوان، دیابت ، فشار خون و امثالهم دارند.
دسته دوم یعنی افرادی که این قبیل بیماری‌ها را دارند حتما باید برنامه تمرینی خود را با پزشک معالج هماهنگ کنند ، یعنی پزشک مربوطه باید اجازه این میزان فعالیت را به او بدهد. برای این قبیل افراد برنامه ریزی مناسب توسط کادر پزشکی یا کادر ورزشی لازم است چرا که با توجه به موضوع بیماری بهتر است با افرادی مشاوره شود که هم در بحث پاتوبیولوژی آشنایی داشته باشند و هم در ورزش کار کرده باشند و این افراد فیزیوتراپ‌های ورزشی یا پزشکان ورزشی هستند. اما افراد سالم و افرادی که مشکل عمده آنها اضافه وزن باشد می توانند با کارشناسان ورزش مشورت کنند چون هر برنامه ورزشی باید با برنامه ریزی مناسب، گرم کردن مناسب و اینکه شدت تمرین استقامتی باشد یا قدرتی و بعد وزن کم کردن درست همراه باشد. افراد سالم باید توجه داشته باشند تمرین اصول دارد و باید به شکل مناسب از وسایل تهیه شده استفاده کنند ، باید با کارشناسان مشورت کنند مثلا اینکه با دوچرخه یا ترد میل را چند دقیقه کار کنند ، هر چند وقت یک بار زمان استفاده از آن را بیشتر کنند ، یا اگر می‌خواهند دراز و نشست کار کنند هر بار چند دراز و نشت بزنند و چند بار تکرار کنند.
این‌ها برنامه هایی است که باید طراحی شود و طبیعتا افراد بیمار یا برخی گروه های خاص مثل سالمندان ، کودکان یا زنان باردار هم باید مراقب باشند و فعالیت نامناسب نداشته باشند و کادر پزشکی مشورت کنند.


هفته‌ای 900 گرم لاغر کنید
به دلیل فقر حرکتی یا تغذیه غلط- به معنای بد غذا بودن- ، به هرحال بسیاری با این هدف وسایل ورزش خانگی را تهیه می کنند که لاغر شوند اما علاقه مندان باید بدانند وزن کم کردن هم اصول دارد یعنی هم باید با رژیم باشد و هم تحرک و ورزش. به بیان ساده تر فرد به دنبال این باشد است که آن چیزی را که در انبار ذخیره کرده به صورت اصولی بسوزاند و حجم بدنش را کاهش دهد. همین وزن کم کردن باید اصولی باشد و فرد مجاز است در طول هفته حداکثر 900 گرم از وزن خود را کم کند یعنی در ماه حدود چهار کیلو. اگر بخواهد زودتر از آن باشد یا کاهش وزن غیر اصولی باشد به این سمت خواهد رفت که به جای سوختن چربی های اضافی ، پروتئین یا وزن خالص عضلانی بدن کم می شود و این بسیار خطرناک بوده و می تواند به قلب ، کبد و کلیه فشار بیاورد. بنابراین برای کاهش وزن باید در ورزش اصولی و تغذیه به صورت همزمان توجه داشت و برای این مهم باید از کارشناس ورزشی و تغذیه استفاده کند.
سوال دیگری که در این باره علاقه مندان دارند این است که با توجه به اینکه بعد از ورزش کردن در صورت ترک آن ، دوباره وزن کم شده بر می گردد آیا این مساله پیامدهای بدتری به دنبال ندارد؟ به هر حال طبیعی است که اگر ورزش استمرار نداشته باشد وزن کم شده بر می‌گردد این مساله پیامدی به آن صورت ندارد چرا که یکی از خصایص ورزش برگشت پذیری آن است. ورزش عین شمشمیر دو لبه است ، ورزش بدن را متناسب و چربی ها را می سوزاند ورزش را ترک کنی، دوباره چاق می شوی.
اگر فرد بخواهد بعد از یک وقفه ، دوباره ورزش کند شرایطتش بهتر از فردی است که ورزش نکرده است.در مجموع توصیه ما این است که اگر فردی شش ماه هفته ای سه جلسه تمرین کرده است و می‌خواهد از فشار تمرین بکاهد با هفته‌ای یک جلسه هم می تواند مانع از برگشتن به حالت سابق و وزن سابق بشود.


دکتر مرتضی احمدی/ فیزیوتراپ ورزشی-عضو کمیته توانبخشی فدراسیون پزشکی ورزشی

/ 7 نظر / 28 بازدید
نام

متن پيام

مراد عیسوند

سلام خانم مربی مطلب زیبا و آموزنده ای بود خسته نباشی[گل]

پویا

نمی دانم یاد زیبای تو در کدامین سیزده بدر ، زندگیم با یادم گره خورد اما دوباره گره زدم ، تمام خوشی های زندگیم را تا شاید سال دیگر دلتنگیم را ، مانند سبزه ها به رودی پر آب بسپارم

محمد

بسیار عالی موفق باشی

سپید بانو

جــــاده هـــای زنــــــدگـی را خـــدا هـــمـوار میـکــنـد . . کــــــار مــــا فـــقـــط بـــــرداشــــتـن ســـنــگ ریـــــزه هـــاسـت . . .

saeed

[گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب][گل] تو رنگ ميدهي به لباسي که مي پوشي تو بو ميدهي به عطري که مي زني تو معنا ميدهي به کلمه هاي بي ربطي که شعرهاي من مي شوند ! تو... فوق العاده اي ممنونم ازت [گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب][گل]